Gezonde tussendoortjes voor baby en peuter

Gezonde tussendoortjes voor baby en peuter

Baby’s (vanaf 6 maanden), dreumesen en peuters hebben naast de drie maaltijden ook behoefte aan tussendoortjes. Ze zijn namelijk volop in de groei en een gezond tussendoortje geeft ze energie om te spelen en te ontdekken. Hier ligt de nadruk wel op het woordje gezond, want ongezonde tussendoortjes kun je beter vermijden voor je baby, dreumes of peuter.

Natuurlijk mag je baby, dreumes of peuter wel eens een stukje taart, als er wat te vieren valt. En als hij een keer een chipje meepikt, is er ook geen man overboord. Maar maak hier geen gewoonte van. Bied je baby, dreumes of peuter dagelijks op redelijk gezette tijden gezonde tussendoortjes aan. Bijvoorbeeld in de loop van de ochtend (tussen het ontbijt en de lunch) en in de loop van de middag (tussen de lunch en het avondeten). Dit voorkomt dat je kind de hele dag door kleine beetjes eet en zo krijgt hij toch voldoende energie om te spelen en te groeien.

Tot 1 jaar

Vanaf 6 maanden krijgt je baby ook wat anders dan alleen maar (moeder)melk. Je introduceert dan groenten en fruit. En wat is er nou lekkerder en gezonder als tussendoortje dan een stuk fruit? Vaak wordt naast de borst- en flesvoeding ’s ochtends fruit gegeven en aan het eind van de dag groente. Naast groenten en fruit kun je je kind vanaf 6 maanden de volgende tussendoortjes geven:

  • Kinderkoek: bij de supermarkt zijn verschillende soorten koekjes verkrijgbaar geschikt voor baby’s en dreumesen. Op de verpakking staat aangegeven voor welke leeftijd het geschikt is.
  • Soepstengel
  • Rijstwafel

Vanaf 1 jaar

Als je baby 1 is, mag hij met de pot mee-eten. Je kunt hem bovenstaande producten als tussendoortje blijven geven, maar je mag hem nu ook de volgende gezonde snacks geven:

  • Doosje rozijntjes
  • Gedroogde appeltjes of ander gedroogd fruit
  • Groenten uit het vuistje als een stuk komkommer
  • Een blokje kaas of plakje worst
  • Een zelfgemaakt ijsje van fruitpuree zonder toevoegingen

Verder kun je onderstaande producten gebruiken te vervanging van de ongezondere varianten. Let wel, ook al zijn ze gezonder, ze blijven suiker bevatten):

  • Lange vinger of eierkoek (beter dan een normaal koekje, maar er zit natuurlijk wel suiker in)
  • Een waterijsje (beter dan een roomijsje).