Back in shape na de zwangerschap

Negen maanden op, negen maanden af. Het is een bekende uitdrukking. Maar het postpartum herstel ligt ingewikkelder dan velen denken. Het duurt nog maanden voordat je lichaam weer in balans is met de nieuwe hormoonhuishouding na de zwangerschap. Je lichaam, je geest en zelfs je hersenstructuur veranderen na de bevalling. En niet goed herstellen heeft invloed op de veilige hechting met je kindje. Kortom, alles veranderd na de bevalling. Maar waar kun je allemaal rekening mee houden om weer terug te komen naar je eigen ik?

Terug naar je eigen ik

Als je bent bevallen kun je met een aantal dingen rekening houden om jouw herstel zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Natuurlijk is regelmatig bewegen gezond, maar toch is het belangrijk om voorzichtig te starten. Hetzelfde geldt met het letten op voeding, het trainen van je bekkenbodemspieren, het letten op je mentale gesteldheid en je relatie met je partner. Een aantal tips voor je postpartum herstel:

1. Geen zware dingen tillen

Het is niet verstandig om zware dingen te tillen direct na de bevalling. Je lichaam is hier nog niet klaar voor. Door het overbelasten van je bekkenbodem en rug, kan het herstel hiervan langer duren. Wees dus voorzichtig en start pas met het tillen van zware dingen als je aanvoelt dat je hier klaar voor bent. In de meeste gevallen zal dit 6 weken postpartum zijn.

Hét ultieme postpartum herstelprogramma

Download nu

2. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen

Je lichaam moet weer alleen voor jou leren zorgen na de zwangerschap. Het moet weer een cyclus opbouwen, een hormoonbalans terugvinden, de baarmoeder verkleinen en je moet herstellen van een eventuele directe trauma, als een scheur of een knip, of een keizersnede. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen voordat je langzaamaan kunt beginnen met sporten.

Het revolutionaire herstelprogramma Back To You biedt jou op maat gemaakte oefeningen, zodat jij vanaf het moment van je bevalling direct kan beginnen met je herstelproces. In de eerste 6 weken na je bevalling doe je even een stapje terug; het gaat nu om het nemen van genoeg rust en het maken van een connectie met je kleintje en met je nieuwe rol als moeder. Deze oefeningen richten zich op de connectie tussen jouw mind en je powerhouse!

Tussen de 7 en 24 weken pak je langzaam je ‘normale’ leven steeds meer op. Je keert weer terug naar je werk, naar je sociale leven en naar jezelf. Bij deze fase wordt er gewerkt aan je innerlijke ik, die helpen in het proces om weer naar de ‘normale’ wereld te gaan.

In de laatste weken van het Back To You programma wordt er gefocust op de ‘nieuwe jij’. Je komt steeds weer beter in je eigen kracht. Met de oefeningen wordt er intens gewerkt aan je nieuwe jij, zodat je gezonder, krachtiger (zowel fysiek als mentaal) en beter in-shape komt. Je gaat terug naar de oude jij, of zelfs een betere versie van jezelf!

3. Gezond eten na de zwangerschap

Aan het einde van de zwangerschap had je waarschijnlijk niet zo veel trek meer: je dikke buik bood niet veel ruimte en misschien had je ook nog eens last van maagzuur. Maar na de bevalling vinden de meeste vrouwen eten weer lekker. En als je borstvoeding geeft, heb je waarschijnlijk ook extra trek.

Probeer zo snel mogelijk na de bevalling weer gezond en normaal te eten. Als je je kind zelf voedt, heb je aan drie maaltijden per dag waarschijnlijk net te weinig. Kies tussen de maaltijden door voor gezonde tussendoortjes en neem bij ontbijt en lunch een extra bruine boterham. Bij het warm eten kun je gerust extra groente en een extra aardappel nemen bijvoorbeeld.

Al met al; start niet te snel met sporten, let op je voeding en denk goed aan jezelf. Overhaast niets. Jouw herstel, doen we samen.

Heeft dit artikel je geholpen?

thumb_up_alt thumb_down_alt

Deel dit artikel