Wanneer begint de emotionele ontwikkeling van een kind?

Wanneer begint de emotionele ontwikkeling van een kind?

Ook al zijn we al heel ver met prematuur testen van baby’s, het blijft moeilijk om de emoties van baby’s in de buik te onderzoeken. Toch weten we er al steeds meer van af. Emoties gaan, ook in de buik, gepaard met het maken van hormonen. Dat gedeelte van emoties is dan ook fysiek te meten. Schrikreacties zijn ook het gevolg van emoties en zijn zichtbaar. Je kunt dan ook zien en voelen dat baby’s in de buik al emoties hebben.

Als er opeens een hard geluid om je heen is, reageert je baby met een felle draaibeweging of een schop. Hij schrikt. Sommige baby’s lijken te schrikken van een echo en proberen zich te verstoppen onder het schaambeen.

Emoties in het eerste jaar

Het eerste jaar is bijzonder belangrijk voor een basis voor gezonde emotionele relaties. Vlak na de geboorte reageert een baby nog instinctief. Je kindje onderzoekt en leert met zijn zintuigen. Contact is dan heel belangrijk. Denk aan praten, knuffelen en oogcontact. Je kindje zoekt al vrij snel zelf ook contact met anderen. Hij of zij trekt aandacht door te huilen, te lachen of geluidjes te maken.

Als je baby ongeveer drie maanden is, laat hij of zij meer interactie zien. Hij of zij lacht terug als iemand lacht. Of hij of zij strekt z’n armen uit om opgepakt te worden, in het huilen hoor je steeds meer verschillende emoties, etc. Rond zeven, acht maanden gaat je baby intonatie en mimiek steeds beter begrijpen. En rond negen maanden krijgt hij of zij een ‘eigen bewustzijn’. Vaak zijn ze dan banger om alleen gelaten te worden. Ga je gewoon even naar de keuken, dan kan je baby al ‘denken’ dat je geheel verdwijnt. Je begrijpt dan ook dat veilige hechting in deze periode heel belangrijk is voor je kleintje.

Emoties in het tweede jaar

In het tweede jaar gaat je (nog steeds egocentrische) kind aan de slag met leren wat andere mensen wel en niet leuk vinden. Delen is nog lastig: de kleintjes trekken elkaars speeltjes dan bijvoorbeeld vaak gewoon uit elkaars handen. Ook snappen ze nog niet dat iets als aan de haren trekken, of een kat of hond aan de staart trekken, pijnlijk kan zijn voor de ander. Je kindje leert dan van de reacties.

Ook zie je dat je kindje steeds behulpzamer wordt (door te willen helpen bij het huishouden bijvoorbeeld) en zijn of haar liefde wil laten zien (zoals een kusje geven). Ook zie je dat hij meedoet met het ‘uitzwaaien’ van visite. Daarnaast wordt de woordenschat van je kindje ook steeds groter. Dat betekent: beter kunnen aangeven wat hij of zij wel en niet wil, meer interesse in andere kindjes en steeds beter samen kunnen spelen. Zo aan het eind van het tweede jaar ontwikkelt je kind een krachtige eigen wil (‘zelluf doen’, driftbuien of koppig gedrag). Dus ook in het tweede jaar is je kindje heel druk bezig met het leggen van een basis voor de (sociaal)-emotionele ontwikkeling.