Hersenontwikkeling baby 6-12 maanden

Hersenontwikkeling baby 6-12 maanden

Als je nu naar de gedeeltes in de hersenen kijkt bij je baby waar zich bijzondere dingen ontwikkelen, zie je dat dit compleet andere onderdelen zijn dan net na de geboorte. Dat alleen al maakt duidelijk hoeveel je baby zich al tijdens het eerste halve levensjaar heeft ontwikkeld. In dit artikel lees je over de hersenontwikkeling van je baby van 6-12 maanden.

Nu zijn de gedeeltes van de hersenen die een rol spelen bij het cognitieve leren, bewegen, taal en sociaal emotionele waarnemingen erg actief. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de andere gedeeltes van de hersenen nu niet actief zijn. Hersenen zijn altijd actief. Als je je verdiept in de sprongen waar je baby tijdens deze periode doorheen gaat (relaties, categorieën en opeenvolgingen), zal je zien dat deze allemaal te maken hebben met de hersendelen die nu het meest in ontwikkeling zijn.

Cognitief leren

Kennisvergaring, het echte ‘leerwerk’, impliceert al een mate van bewustwording. Je bent echt iets aan het leren en niet alleen maar reflexmatig bezig. Zo zie je dat je baby nu al echt een nadenkertje is. Dat cognitieve leren begint zich nu te ontwikkelen en dat zal het tijdens zijn kinderjaren blijven doen. Sterker nog, levenslang, maar je ziet natuurlijk wel dat kinderen in verhouding meer leren dan volwassenen. Daarom is bij hen dit gedeelte ook extra actief in de hersenen. Voor je baby is er nog zoveel te leren op deze wereld.

En leren? Dat doe je door heel veel ervaring met iets op te doen. Dat verklaart ook waarom baby’s (en kinderen) vaak iets herhalen. Door herhaling leert men, is echt geen onzinnige uitspraak. De herhaling van iets vertelt ons immers dat dat wat de eerste keer gebeurde geen toeval was, maar de wetmatige regel. Opnieuw, opnieuw en weer opnieuw doen is dus erg goed voor de cognitieve ontwikkeling. Het zal je dus niet verbazen dat je baby dat nu juist doet in deze periode waarin het gedeelte van de hersenen waar dit leerproces geregistreerd wordt erg actief is.

Beweging

Toen je baby geboren werd, kon hij zich nog niet bewust bewegen. Zijn lichaam bewoog ‘per ongeluk’ kun je zeggen. Of althans, hij dacht er niet bij na. Nu doet hij dat wel en dat merk je aan zijn grove motoriek. Die heeft zich de afgelopen maanden zo ontwikkeld dat je baby nu kan zitten (gemiddeld 6,5 maanden), kruipen (gemiddeld 9-10 maanden) en bezig is met de eerste stapjes (eerste losse stapjes gemiddeld met 12-14 maanden). Iets grappigs aan het ontwikkelen van deze grove motorische vaardigheden is dat ze van kop naar teen geschieden! Eerst de spieren in het hoofd en de nek, dan de armen en de romp, en vervolgens, tussen de 6-12 maanden, de romp en beenspieren die natuurlijk weer nodig zijn voor het kruipen en lopen.

De kwaliteit van leerproces om de grof-motorische vaardigheden onder de knie te krijgen wordt onder andere beïnvloed door de aanwezige hoeveelheid myeline in de hersenen. Hoe meer myeline, hoe beter en sneller informatie doorkomt en terug gegeven kan worden uit de hersenen. Myeline ontwikkelt zich vanzelf, maar baby’s die borstvoeding krijgen maken sneller meer myeline aan. Dat verklaart wellicht waarom baby’s die de borst krijgen zich ook lichamelijk sneller en beter ontwikkelen.

Wist je dat…

… de schedel van een baby zo gemaakt is dat deze ingesteld is op het veelvoudig vallen tijdens de eerste anderhalf jaar? De schedel geeft iets mee doordat de verschillende schedelplaten nog niet volledig aan elkaar gegroeid zijn. Hierdoor worden de hersenen beter beschermd.

Taal

Praten tegen je baby is en blijft altijd belangrijk. Je ziet dat je baby in deze tijd ook voor de eerste keer woordjes terug kan zeggen! Hoe meer jij praat en hem stimuleert hoe beter dit zal gaan. Hier lees je precies wanneer je wat kunt verwachten van je baby als het om taal gaat en hoe jij je baby het beste kunt helpen bij het ontwikkelen van taal.

Sociaal-emotioneel

In de periode van 6-12 maanden zie je ook een sterke activiteit in het gedeelte van de hersenen dat zich met sociaal-emotionele zaken bezighoudt. Sociale interactie is de beste manier waarop een baby leert. Interactie tussen mensen, en met name de mensen die iedere dag om hem heen zijn, is essentieel voor een goede ontwikkeling en draagt bij aan het gevoel van zelfverzekerdheid en zelfs geluk. Hoe beter de interactie is, hoe meer je baby leert, hoe sneller hij dingen onder de knie heeft en hoe gelukkiger hij wordt. Niet niks dus. Je merkt ook dat je baby nu steeds meer op interactie reageert en zelfs interactie initieert. In deze periode ontwikkelt een gedeelte binnen dit hersendeel zich extreem snel; er vindt een brein-groeispurt plaats in de frontale kwab. Deze zorgt ervoor dat de hechting plaatsvindt tussen mensen.

De hechting die je al op had gebouwd met je baby wordt dus nu in een keer nog dieper en aan de andere kant snapt je baby hierdoor ook in een keer dat andere mensen ‘vreemden’ zijn. Daardoor zie je dat veel baby’s na het nemen van de mentale sprong met 6 maanden (relaties) en nog meer na het nemen van de sprong met 8,5 maand (categorieën) angsten voor ‘vreemde’ mensen begint te ontwikkelen. De periode van ‘eenkennigheid’ breekt aan. Hier lees je meer over eenkennigheid en hoe jij je baby hierbij kan helpen.

Lees ook: