Kinderen en een vegetarisch menu

Kinderen en een vegetarisch menu

Als je zelf vegetarisch eet, dan wil je je kind waarschijnlijk ook geen vlees of vis te eten geven. Het is belangrijk dat je, als je kind vegetarisch eet, er op let dat je kind wel alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Om er voor te zorgen dat je kind alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt, kun je hem het beste iedere dag voedsel aanbieden uit de volgende vier voedingsgroepen:

Voldoende energie

Als je kleintje vegetarisch eet, dan is het belangrijk dat je er op let dat hij toch voldoende energie (calorieën) binnenkrijgt. Dus zorg ervoor dat je kind voldoende energierijke voedingsmiddelen eet.

Eiwitten

Bij een vegetarisch dieet is het belangrijk om er voor te zorgen dat je kind voldoende producten eet die eiwit, ijzer en vitamine B12 bevatten. De volgende producten bevatten veel eiwitten, zorg dat hij daar iedere dag iets van eet:

  • Peulvruchten (linzen, kikkererwten en bonen)
  • Gekookt ei
  • Sojaproducten (tofu)
  • Vlees vervangende producten als quorn

IJzer

Het is erg belangrijk dat je kind voldoende ijzer binnenkrijgt. IJzer is essentieel voor de aanmaak van bloed en voor het zuurstoftransport in het bloed. Als je kind niet voldoende ijzer binnenkrijgt, kan hij bloedarmoede krijgen. Gebruik dus voldoende ijzerrijke voedingsmiddelen. In het volgende lijstje vind je ijzerrijke voedingsproducten:

  • Peulvruchten (linzen, kikkererwten en bonen)
  • Groene groenten (broccoli, spinazie en spruitjes)
  • Volkoren graanproducten

Vitamine B12

Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit vooral in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst zoals vlees en zuivel. Als je kind vegetarisch eet, dan is het dus erg belangrijk om er voor te zorgen dat hij vitamine B12 uit andere voedingsmiddelen haalt. De volgende producten zijn rijk aan vitamine B12:

  • Verrijkte ontbijtgranen: check wel de verpakking of het geschikt is voor de leeftijd van jouw kindje.
  • Gekookt ei
  • Zuivelproducten als melk en yoghurt (Let op: zuivelproducten zijn niet geschikt voor baby’s tot 1 jaar)
  • Moedermelk en kunstvoeding