Hersenontwikkeling baby 2-6 maanden

Hersenontwikkeling baby 2-6 maanden

Hersenontwikkeling baby 2-6 maanden

Tijdens de eerste 2 levensmaanden van je baby speelden zich in de gedeeltes van de hersenen die met aanraking, huilen, eten, horen en zien te maken hebben bijzondere dingen af. Tijdens de vier maanden daarna (2-6 maanden) zie je dat bij je baby de hersengedeeltes die over het horen, aanraken en zien gaan nog steeds erg actief zijn. Echter, de gedeeltes in de hersenen die bij taal en beweging een rol spelen zijn nu ook erg actief geworden. In dit artikel lees je over de hersenontwikkeling van je baby van 2-6 maanden.

De gedeeltes in de hersenen die tot deze periode erg actief waren (huilen en voeding) zijn nu op een ‘normaler’ niveau actief. Dat wil zeggen, niet meer extreem actief. Ze doen gewoon hun werk en blijven dat levenslang doen. Tijdens deze periode maakt je baby de sprong van patronen, vloeiende overgangen en gebeurtenissen.

Aanraking
Het gedeelte in de hersenen dat te maken heeft met aanrakingen blijft actief, maar nu ook op een andere manier dan voorheen. Een baby blijft zeer veel troost en positieve gevoelens bij lieve aanrakingen houden, maar nu gaat hij zelf ook dingen aanraken. Vanaf het moment dat je baby zijn handen en voeten gaat gebruiken (zelfs voordat hij bewust gaat pakken, en dus gewoon ‘per ongeluk’ ergens tegenaan komt), leert hij dat dingen anders aanvoelen als hij het aanraakt, dan wanneer hij wordt aangeraakt. Ook leert hij nu het verschil aan te voelen tussen het aanraken van zijn eigen gezicht en dat van een ander. Raak je je eigen gezicht aan, dan registreren je hersenen immers twee soorten aanrakingen: die van je hand die iets aanraakt, en die van je gezicht dat aangeraakt wordt. Zo zou je kunnen stellen dat het gebied dat ‘aanrakingen’ in de hersenen registreert verantwoordelijk is voor het leren van de grenzen van het lichaam. Wat is mijn lichaam en waar eindigt het? Dat is een heel ontdekkingsproces. Het aanraken van objecten en dingen in de omgeving draagt in grote mate bij aan het ontdekken van de wereld. Iets waar je baby nu erg mee bezig is.

Beweging
Ook het gedeelte in de hersenen dat verantwoordelijk is voor beweging is nu zeer actief. Dat merk je vanzelf aan je baby, hij is immers met de week meer aan het bewegen en kan per week meer doen met zijn lichaam. Maar pas op, hier ligt een grote valkuil! Om lichamelijk iets te kunnen doen heb je (simpel gezegd) twee dingen nodig: een spier- en bottenstelsel, en de hersenen. De spieren en botten moeten het fysieke kunstje doen. Ze moeten dus sterk genoeg zijn. De hersenen moeten de bewegingen kunnen registreren en de spieren kunnen aansturen. Als de hersenen bijvoorbeeld nog niet hebben geleerd om ‘balans’ te registreren, kan je baby nooit iets uitvoeren waarbij hij in balans moet blijven, zoals het zitten. De hersenen zijn het ‘controle centrum’. Het gedeelte dat beweging registreert is zeer actief en laat zich ook nog eens mooi op gezette tijden ontwikkelen. Dat is nu precies waar het over gaat tijdens de sprongen die je in “Oei, ik groei!” leest. Je weet precies wanneer zich wat mentaal ontwikkelt bij je baby. In “Oei, ik groei!” lees je ook wat je baby kan gaan doen na die sprong. Je leest een lijst met vaardigheden waarvan de hersenen, het ‘controle centrum’ vanaf nu in staat zijn die aan te sturen. Maar dan moeten de spieren en botten het ook nog goed genoeg kunnen… en die laten zich niet zo mooi op gezette tijden ontwikkelen. De spieren van de ene baby zijn eerder sterk genoeg dan die van de andere. En de ene baby heeft zwaardere botten dan de andere, en daardoor is het dus zwaarder om dat lichaam op te tillen. Nu snap je ook waarom in “Oei, ik groei!” altijd staat dat we de vroegst mogelijke leeftijd opgeven waarop je baby iets kan gaan doen. We beschrijven de leeftijden dat de hersenen iets aankunnen. Of je baby dat ook daadwerkelijk meteen gaat doen, hangt van zijn lichaam (de voorkeur) af.

Taal
Als je naar het sprookje van De Kleine Zeemeermin kijkt merk je meteen hoe belangrijk taal is voor ons. Je zou kunnen stellen dat taal essentieel is om je lekker in je vel te voelen. Het is immers de makkelijkste manier om te communiceren, en aangezien de mens een sociaal dier is, is communiceren essentieel. De eerste echte hoorbare brabbeltjes en geluidjes, zijn in deze periode.

Zien
Je baby is de wereld nu helemaal aan het ontdekken. Het zien van dingen speelt daar natuurlijk een grote rol bij. Het is dus niet gek dat dit gedeelte in de hersenen nu nog steeds extra actief is. Je baby kijkt het liefst naar de dingen die visueel maken wat hij tijdens de afgelopen sprong erbij heeft gekregen aan waarnemingsvermogen. Net na de sprong van patronen (acht weken na de uitgerekende datum) kijkt hij het liefst naar patronen. Denk dan niet alleen aan het geruite kussentje op de bank, maar ook aan takken van de bomen die afsteken tegen het zonlicht. Een sprong daarna (die van vloeiende overgangen), kijkt hij het liefst naar visuele vloeiende overgangen zoals die van een mobiel of een licht wat middels de dimmer steeds feller wordt. Als je als ouder weet wat voor nieuwe dingen je baby nu voor het eerst met zijn hersenen kan waarnemen, dan kun je je baby precies die dingen laten zien in je huis en in de omgeving. Daar heb je geen duur speelgoed voor nodig, alleen de wetenschap wat je baby per sprong interesseert. Wel snap je nu hoe belangrijk het is dat je dat weet. De hersenen schreeuwen bijna letterlijk om deze input doordat dit gedeelte in de hersenen nu zo actief is.

Horen
De verklaring waarom dit gedeelte van de hersenen nu nog steeds zo actief is, is eigenlijk dezelfde als die van het zien. Je ontdekt de wereld ook door geluiden te horen. Het horen van geluiden heeft invloed op de hersenen. Dat geldt niet alleen voor baby’s maar ook voor volwassenen. Rustgevende muziek maakt rustig, opzwepende muziek maakt energiek. Muziek heeft invloed op je stemming. Er doet nog wel eens het verhaal de ronde dat je de ontwikkeling van de hersenen van baby’s kunt beïnvloeden met muziek en dan met name met klassieke muziek. Aangetoond is dat nooit, maar het is ook nooit weerlegd. Dat wil zeggen, er is nog steeds het idee dat dit waar is, maar wetenschappelijk valt het niet te onderbouwen. Evenmin als het tegenovergestelde: de hypothese dat muziek met een harde beat een negatieve invloed op de hersenen zou hebben. Over één ding is iedereen het wel eens: ‘stamp’ muziek maakt een baby niet vrolijker, om maar een understatement te maken. Zet dat soort muziek dus maar even niet op als je baby bij je is. Je hoeft ook niet in een keer Mozart-fanaat te worden. Probeer gewoon verschillende soorten muziek uit en kijk hoe je baby er op reageert. Je baby is nu door zijn ontwikkeling van de hersenen goed in staat om aan te geven wat hij plezierig vindt, en wat niet, als jij maar goed let op de signalen die hij geeft.

In Oei, ik groei! lees je werkelijk alles over hetgeen jouw baby nu boeit als het gaat om het waarnemen door middel van het zien, horen en voelen. In de “Oei, ik groei! Online Guide” leer je je baby’s waarnemingswereld te snappen en zelf te ervaren.

Bron: Zero to three, brainmap

Lees ook:

  • Hersenontwikkeling dreumes 0-2 maanden
  • Hersenontwikkeling dreumes 6-12 maanden
  • Hersenontwikkeling dreumes 12-18 maanden
  • Mentale sprongen van je baby in het eerste jaar