Samen aan tafel

Samen aan tafel

Meestal wordt het samenzijn aan tafel geassocieerd met eten. En natuurlijk wordt de tafel gebruikt voor de maaltijden. De maaltijden zijn van groot belang binnen een gezin. Het is heerlijk om zo samen de dag te starten, halverwege de dag even bij te komen samen en de dag als gezin af te sluiten.

Een maaltijd heeft iets extra’s als je hem deelt met anderen, en vaak zit je langer aan tafel en zal een kind beter en meer eten. Men zegt niet voor niets; Zien eten, doet eten. Een kind leert, al vanaf de geboorte, vanuit de nabootsing. Het kiest daarbij zijn eigen weg (denk bijvoorbeeld aan hoeveel verschillende vormen van kruipen zijn er wel niet zijn). Het voorbeeld geeft het kind de drive tot nadoen en zelf proberen. Het kind ziet al op jonge leeftijd hoe vork en lepel gepakt en gebruikt worden. Het ziet anderen opscheppen, eten, inschenken en drinken uit een glas. En het ziet de zorg die er aan de gedekte tafel wordt besteed, de aandacht die er is voor het eten.

En bedenk eens dat de meeste grote feesten die we vieren, als Pasen of Kerst vaak vorm krijgen door een mooi en gezellig ontbijt of uitgebreid diner. Maar met elkaar eten geeft meer dan alleen buikvulling. Niet alleen is voeding letterlijk van belang voor de mens. Ook het samenzijn en het sociale aspect daarvan geeft voeding, geestelijke voeding.

Het kind ziet hoe iedereen met elkaar omgaat. Hoe klein ook, aan tafel zitten geeft een gevoel van gelijkwaardigheid, ik hoor erbij, ik ben onderdeel van dit gezin, ik tel mee!

Samen de maaltijd beginnen en eindigen als iedereen is uitgegeten. In de omgang ziet het hoe iedereen luistert naar elkaar. Elkaar vraagt de sla of aardappels even door te geven, en op elkaar wacht. Ziet het lachen om een verhaal of de verontwaardiging erbij. Het jonge kind is op deze manier al deelgenoot van alle emoties die binnen het gezin spelen en hoe ieder ermee omgaat. Samen aan tafel schept een band. Het zijn vaak de momenten dat een gezin compleet is, het moment om met elkaar de dag, belevingen of problemen, te delen.

De tafel heeft natuurlijk meer functies dan alleen tijdens het eetmoment. Aan tafel wordt ook een spel gedaan, mooie lessen worden geleerd van het winnen of juist verliezen van het spel. Er wordt geknutseld, nieuwe dingen gecreëerd en kinderen leren hierbij elkaar te helpen, of om hulp te vragen. En zijn de kinderen wat ouder dan ligt het boek en schrift voor het huiswerk op diezelfde tafel. Aan tafel wordt thee gedronken of het deeg voor de koekjes gekneed. En zo eindigen we toch weer bij het eten, gemaakt en gegeten aan tafel. Wat fijn dat je als jong mensje kunt aanschuiven hierbij.

Aan tafel zitten is delen en erbij horen. Voor kinderen de basis van je veilig en vertrouwd voelen en dus van groot belang…

Anneliese Jansen

Anneliese Jansen (1968)
www.anneliese-opvoedcoaching.nl
Anneliese Jansen is ook op Facebook te vinden!