Spelen is belangrijk

Spelen is belangrijk

Kinderen die in hun jeugd aangemoedigd zijn veel te spelen, blijken later gelukkiger en meer tevreden te zijn dan diegenen die niet zoveel zijn aangemoedigd. Dat kan maar een ding beteken: speel er lekker op los samen! Spelen is belangrijk!

Spelen is belangrijk voor kinderen.

In het spel verwerkt het kind zijn ervaringen en het leert emoties onder controle te houden. Kortom het leert de wereld waarin het leeft beter te begrijpen.

Kijk goed naar je kind

Speelgoed moet aansluiten op de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van je kind. Hij geniet er dan het meeste van en leert er bovendien het meeste van. Een kind dat net leert grijpen vindt speelgoed dat hij kan pakken en hanteren op dat moment het leukst. Hij kan het ronddraaien, besabbelen en bekijken. Een kind dat net kan ‘krassen’ of ‘tekenen‘ en dat interessant vindt, wil potloden en papier.

Niet over een maand of als hij jarig is, maar op dat moment. Het hoeven geen dure tekenspullen te zijn, juist helemaal niet. Je kind gaat het immers om de oefening en de lol die hij op dat moment aan dat ‘tekenen’ beleeft. Kijk goed naar je kind en sluit aan bij zijn of haar interesses. Ieder kind is anders. Ieder kind leert hetzelfde, maar doet dat vaak op zijn eigen unieke manier en op zijn eigen tempo.

Geef niet teveel ineens

Geef niet teveel speelgoed ineens. De kans is dan groot dat hij oppervlakkiger met zijn speelgoed speelt en van het ene speeltje naar het andere fladdert. Spreid speelgoedcadeautjes over het hele jaar.

Speelgoed opbergen

Als je kind teveel speelgoed in de kamer heeft, weet hij niet meer zo goed waar hij mee wil spelen. Zet daarom speelgoed waar hij op dat moment toch niet naar kijkt een tijdje weg. Later is het dan weer nieuw en speelt hij er extra lekker mee. Hij zal dan ook nieuwe dingen aan zijn ‘oude’ speelgoed ontdekken omdat hij er weer ‘nieuw’ tegenaan kijkt. Gewoon omdat hij weer wat ouder is.

Materialen leren kennen

Als je baby speeltjes in zijn hand kan houden, kan hij gebruik maken van het beste instrument dat hij heeft om de wereld te leren kennen: zijn mond. Mond, tong en lippen zijn de eerste gebieden die tot ontwikkeling komen in de hersenschors. Dat is het deel van de hersenen dat het bewuste handelen bestuurt.

De mond van een baby bevat twee keer zoveel zenuwuiteinden als zijn vingertoppen. Al die zenuwen leveren hem informatie over materiaal, vorm en omvang. Je zou kunnen zeggen dat de baby met zijn mond ‘kijkt’. Zo kan hij dingen herkennen die hij wel in zijn mond heeft gehad maar die hij niet heeft gezien.