Vlees eten tijdens de zwangerschap

Vlees eten tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap mag je in principe gewoon vlees eten. Het vlees moet wel goed doorbakken zijn. Sommige vleessoorten kun je beter laten staan tijdens de zwangerschap.

Ben je verzot op een broodje filet americain? Helaas, pas als de baby er is kun je hier weer onbekommerd van genieten. Hier vind je een checklist waar je tijdens je zwangerschap op moet letten:

Dit kun je gerust eten als je zwanger bent:

  • Rookvlees
  • Achterham
  • Gerookte kipfilet

Eet alleen vleeswaren die gekookt, gebraden of gebakken zijn.

Deze vleesproducten kun je beter niet eten als je zwanger bent:

  • Filet americain
  • Rosbief
  • Carpaccio
  • Biefstuk (tenzij deze helemaal doorbakken is)
  • Tartaar
  • Salami
  • Chorizo
  • Lever (bevat teveel vitamine A)

Leverproducten

In lever zit vitamine A. Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby. Het kan namelijk aangeboren afwijkingen veroorzaken. Eet daarom niet meer dan een boterham met leverbeleg per dag. De volgende producten bevatten lever:

  • Leverworst
  • Leverkaas
  • Leverpastei
  • Paté
  • Berliner

Gehakt en varkensvlees kun je gewoon eten tijdens de zwangerschap. Zorg er wel voor dat het vlees dat je tijdens je zwangerschap eet goed doorbakken is.