Week 17: Sporten kan, maar doe geen buikspieroefeningen

Zwanger Week 17: Buikspiertijd maakt plaats voor flostijd

Zwanger Week 17

Niet alleen de buitenkant van het lichaampje groeit als kool, aan de binnenkant groeit en ontwikkelt alles zich ook in een razend tempo. In zijn buikje en romp werken al een heleboel organen. Zijn lever werkt al. Net als de nieren en de galblaas. Het hartje pompt het bloed goed rond. Een heel werkje, want het pompt per dag zo’n dertig liter rond! Tot korte tijd geleden bewoog je baby slechts af en toe. Die rustige tijd is nu voorbij. Je buikbaby beweegt de hele tijd. Hij heeft hier nu ook nog alle ruimte voor, al is hij al erg lang aan het worden. Je buikbaby is nu 18 centimeter lang en hij weegt 140 gram.

Doen!

  • Misschien heb je al lang over een naam nagedacht. Misschien nog helemaal niet. Je hebt nog weken de tijd, maar begin je alvast te oriënteren!
  • Bespreek samen met je partner of jullie het geslacht van jullie baby willen weten. Met een pretecho kun je dit vanaf deze week zien. Je kunt natuurlijk ook tot de 20 weken echo wachten en het dan vragen aan de echoscopist.

Buikspiertijd maakt plaats voor flostijd

‘Ieder kind kost een tand’ is een oud gezegde. Gelukkig weten we dat dit nu niet meer zo hoeft te zijn. Maar in ieder gezegde schuilt een kern van waarheid, ook bij deze. Doordat je lichaam onder invloed staat van het hormoon progesteron wordt ook je tandvlees weker, zachter en kwetsbaarder. Ook de kaken worden wat weker. Conclusie: je bent nu kwetsbaarder voor bijvoor- beeld ontstekingen in de mond.

Die kun je meren- deels voorkomen door extra veel aandacht en tijd aan de zorg voor je tanden te besteden. Die tijd heb je, omdat je vanaf nu geen tijd meer kwijt bent aan de buikspieren. Tenminste, als je dat al deed… Vanaf nu is het niet meer verstandig om buikspieroefeningen te doen. Je kunt natuurlijk wel blijven sporte. Sport wel verstandig en houd rekening met je zwangere lichaam.