Week 26: Last van bandenpijn? Let extra op je houding

Zwanger Week 26: Bandenpijn

Zwanger Week 26

Je kunt je vast nog wel dat eerste, schattige, subtiele schopje herinneren. Wat was je blij. Dat schattige schopje is nu een flinke schop geworden. Als je buikbaby uithaalt met zijn beentje voel je dat, en hoe! Dat kan best vervelend zijn, vooral als het voetje bijvoorbeeld tegen je ribbenboog komt. Het kan zelfs dat je inwendige blauwe plekken door deze schoppen krijgt, vooral wanneer je buikbaby vaak op dezelfde plaats schopt. Probeer eens of je je buikbaby voorzichtig ‘op kunt pakken’ en hem een andere richting in kunt draaien. Dat klinkt gek, maar het kan echt. Doe dit wel uiterst voorzichtig! Op zich is het niet zo gek dat zijn schopjes hard aan komen.

Hij is inmiddels al (gemiddeld) 33 centimeter en weegt al 800 gram! Zijn huid begint al roze te worden, tot nu toe was het redelijk doorzichtig. Hij gaat zich nu helemaal geboorteklaar maken, met in de komende week speciale aandacht voor de luchtwegen.

Bandenpijn

Je baarmoeder ‘hangt’ in je buik aan de banden en wordt steeds zwaarder. Niet alleen door je buikbaby, maar ook door het vruchtwater, de placenta en de dikte van de baarmoeder zelf. De ban- den, die vóór de bevruchting maar een ons hoefden te tillen, hebben het nu dus zwaar. Het is topsport voor de banden. Maak je geen zorgen, ze kunnen het aan. Toch merk je wel af en toe dat ze gevoelig zijn, of zelfs pijnlijk, je hebt dan bandenpijn.

Neem je rust en let extra op je houding. Til be- wust. Dus niet even snel voorover bukken en iets optillen, maar door je knieën en dan omhoog. Ook dit kan een hele uitdaging zijn met een dikke buik, maar met een beetje oefening lukt het je zo. Zware dingen tillen doe je natuurlijk al helemaal niet. Vraag dat aan een ander.