Zwangerschap Vitaminen ABC

zwanger

Zwangerschap Vitaminen ABC

Vitaminen krijg je binnen via je voeding of een supplement. Als je gevarieerd en gezond eet, krijg je in principe alle vitaminen binnen die je nodig hebt. Maar welke vitaminen heb je extra nodig als je zwanger bent, welke vitaminen zitten in welke voeding en hoe zit het met je baby en vitaminen? Je leest het in dit vitaminen ABC.

Vitamine A

Vitamine A heb je nodig voor de opbouw van de huid. Ook draagt vitamine A bij aan een goede werking van de ogen. Vitamine A halen we vooral uit de volgende voedingsproducten:

  • Margarine
  • Zuivelproducten
  • Lever
  • Eieren
  • Vis
  • Fruit

Baby’s en peuters en vitamine A:

Baby’s tot 6 maanden krijgen vitamine A binnen uit (moeder)melk. Oudere baby’s, dreumesen en peuters krijgen voldoende vitamine A binnen als ze gezond en gevarieerd eten. Teveel vitamine A is niet goed voor jonge kinderen. In lever zit veel vitamine A, geef je kind liever niet teveel leverproducten.

Zwangerschap en vitamine A:

In lever zit veel vitamine A. Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap kan schadelijk zijn voor de ongeboren baby. Eet daarom niet meer dan een boterham met leverbeleg per dag (of eet helemaal geen leverproducten tijdens de zwangerschap).

Lees meer over leverproducten en vlees eten tijdens de zwangerschap

Vitamine B

Er zijn veel verschillende ‘soorten’ vitaminen B: B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (nicotinezuur), B5 (panthotheenzuur), B6 (pyridoxine), B8 (biotine), B11 (foliumzuur) en B12 (cobalamine). Vitamine B zorgt voor een goede stofwisseling. Ook heb je vitamine B nodig voor een goede werking van de hersenen en het zenuwstelsel. Vitamine B halen we vooral uit de volgende voedingsproducten:

  • Vis
  • Zuivelproducten
  • Vlees
  • Aardappels
  • Groente
  • Noten

Baby’s en peuters en vitamine B:

Baby’s tot 6 maanden krijgen vitamine B binnen uit (moeder)melk. Oudere baby’s, dreumesen en peuters krijgen voldoende vitamine B binnen als ze gezond en gevarieerd eten.

Zwangerschap en vitamine B:

Als je zwanger wilt worden of zwanger bent is het belangrijk om extra foliumzuur (vitamine B11) te slikken. Extra foliumzuur verkleint de kans op een baby met een open rug of open schedel.

Lees meer over het slikken van extra foliumzuur als je zwanger wilt worden of zwanger bent.

Vitamine C

Ons lichaam heeft vitamine C nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Bij een tekort aan vitamine C kun je een verminderde weerstand krijgen. Teveel vitamine C is ook weer niet goed, je kunt dan darmklachten of diarree krijgen. Vitamine C halen we vooral uit de volgende voedingsproducten:

  • Fruit (sinaasappel, citroen, kiwi en aardbei bevatten veel vitamine C)
  • Groenten
  • Aardappelen

Baby’s en peuters en vitamine C:

Baby’s en peuters krijgen voldoende vitamine C binnen als ze gezond en gevarieerd eten. Geef je baby (vanaf 6 maanden), dreumes en peuter iedere dag een portie fruit!

Zwangerschap en vitamine C:

Als je tijdens de zwangerschap gezond en gevarieerd eet, krijg je in principe voldoende vitamine C binnen. Om de weerstand wat te verhogen kun je tijdens de zwangerschap een voedingssupplement speciaal voor zwangere vrouwen slikken.

Vitamine D

Vitamine D hebben we nodig om calcium uit de voeding op te kunnen nemen. Calcium is belangrijk voor de groei (en het in stand houden) van botten en tanden. Ons lichaam kan vitamine D uit zonlicht in de huid zelf aanmaken. Voor sommige mensen is het belangrijk om extra vitamine D te slikken. Ook halen we vitamine D uit de volgende voedingsproducten:

  • Vette vis (zalm, makreel, paling)
  • Eieren
  • Margarine, halvarine en bak- en braadproducten

Baby’s en peuters en vitamine D:

Alle baby’s, dreumesen en peuters hebben tot ze 4 jaar zijn per dag 10 microgram vitamine D extra nodig.

Zwangerschap en vitamine D:

Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, heb je naast gezonde en gevarieerde voeding ook per dag 10 microgram vitamine D extra nodig.

Vitamine E

Vitamine E beschermt onze cellen, celwand, bloedbaan en weefsel. Ook speelt vitamine E een rol bij het reguleren van de stofwisseling in onze cellen. We halen onder andere vitamine E uit de volgende voedingsproducten:

  • Zonnebloemolie
  • Brood
  • Graanproducten
  • Noten
  • Groenten en fruit

Bij een gezonde en gevarieerde voeding krijg je voldoende vitamine E binnen. Een tekort aan vitamine E komt nauwelijks voor. Als je een overschot hebt aan vitamine E, is dat niet schadelijk.

Vitamine K

Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling en mogelijk ook voor de aanmaak van botten. We krijgen vitamine K binnen als we gezond eten (vitamine K zit o.a. in fruit, brood, zuivelproducten en vlees). Pasgeboren baby’s krijgen na de geboorte vitamine K toegediend. Meestal doet de verloskundige of kraamverzorgende dit. Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben de eerste 12 weken 150 microgram aan vitamine K-druppels nodig. Baby’s die kunstvoeding krijgen hoeven geen vitamine K-druppels. De vitamine K zit namelijk al in de kunstvoeding verwerkt.