Voedingschecklist zwangerschap

Voedingschecklist zwangerschap

Hieronder staat de voedingschecklist van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding en die geeft precies aan welke voeding je elke dag nodig hebt als je zwanger bent.

Als je zorgt dat je zo vers en gevarieerd mogelijk eet (dus niet zeven dagen per week macaroni), weet je zeker dat je alle belangrijke voedingsstoffen tot je neemt en dat je goed zorgt voor je buikbaby.

Voedingschecklist – elke dag op je menu

  • Brood – 5 à 7 sneetjes
  • Aardappels – 3 à 5 stuks
  • Groente – 3 à 4 groentelepels
  • Fruit – 2 stuks
  • Melk of melkproducten – 2 à 3 glazen
  • Kaas – 1 à 2 plakken
  • Vlees, kip, vis, ei *, tahoe, tempé – 100 gram (rauw gewicht)
  • Vleeswaren – 1 à 2 plakjes
  • Boter op brood – 5 gram per snee
  • Vet of olie voor bereiding – 15 gram
  • Vocht – 1,5 liter

*Let op: eet maximaal drie keer per week een ei.

Dit zijn minimum hoeveelheden. Als je rammelt van de honger, kun je met een gerust hart een extra boterham nemen, een extra aardappel, een glas melk of een extra stuk fruit.

Is dat niet veel?

De aangegeven hoeveelheid boterhammen, groente en fruit en aardappelen die op de voedingschecklist staan, lijken misschien veel, maar als volwassene heb je deze hoeveelheid bouwstoffen echt nodig. Zeker als je zwanger bent. Als je misselijk bent en moeite hebt met eten, hoef je je niet ongerust te maken als je de aangegeven hoeveelheden niet haalt. Probeer in ieder geval elke dag twee boterhammen te eten en eet ’s avonds een aardappel. En zorg ervoor dat je elke dag liefst wel een stuk fruit, wat groenten en melk binnenkrijgt. In plaats van aardappels kun je ook volkorenpasta of -rijst eten. De aanbevolen hoeveelheid door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding is minimaal 150 gram.

Lekker volkoren

Volkoren brood, volkoren macaroni en spaghetti zijn niet alleen gezonder dan de ‘witte’ varianten, ze bevatten ook meer vezels. Omdat je darmen tijdens de zwangerschap nogal eens de neiging hebben om zich ‘lui’ te gedragen (je kunt niet echt goed naar het toilet) kun je het beste kiezen voor volkerenproducten, want de vezels stimuleren je darmen om aan de gang te gaan.

Met deze voedingschecklist kom je gezond je zwangerschap door!