Wat is de beste bedtijd voor mijn kindje?

Myrthe Stapper is gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter van het platform Slaaptipsvoorbabys. Slaaptipsvoorbabys informeert over het slaapgedrag van baby’s en peuters met als doel om meer (nacht)rust te creëren. Hierbij nemen zij de wetenschap als uitgangspunt maar wel met een holistische benadering. Met regelmaat schrijft Myrthe artikelen voor Oei ik Groei waarin zij jou meeneemt in verschillende onderwerpen en aspecten van de kinderslaap.

Een veelvoorkomende vraag van ouders is “wat is de beste bedtijd voor mijn baby of kind”. Alhoewel de vraag begrijpelijk is, is het belangrijk om te weten dat deze vraag niet één antwoord kent. Zoals met zoveel onderwerpen het geval is, kent ook dit onderwerp verschillende nuances en is er niet één juiste manier. In plaats van te spreken over “beste” bedtijd, spreken wij dan ook liever over “ideale” bedtijd. Wat de ideale bedtijd is voor jouw baby of kind, hangt af van verschillende factoren zoals de routine overdag, de leeftijd en biologische klok.

Routine overdag
De routine overdag speelt een belangrijke factor in de ideale bedtijd van jouw baby of kind. De gemiddelde slaapuren overdag en de gemiddelde wakkertijd zijn subfactoren die hier een rol in spelen.

  • De wakkertijd is de tijd dat een baby maximaal wakker kan zijn tot hij idealiter weer toe is aan slaap. Een pasgeboren baby heeft een kortere wakkertijd dan een baby van 8 maanden. Alhoewel elke baby net een iets andere wakkertijd heeft, zien we wel dat veel baby’s goed gedijen op de gemiddelde wakkertijden.
  • De slaapuren overdag zijn de uren slaap dat een baby overdag nodig heeft. Deze zijn gebaseerd op de leeftijd. Een jongere baby heeft meer slaap nodig overdag dan een oudere baby.

Dat gezegd hebbende speelt de routine overdag en dan met name het tijdstip van opstaan en de dutjes tijden, een belangrijke rol in de ideale bedtijd van jouw kind. Dit hangt samen met de tijd dat jouw baby uit het laatste dutje is wakker geworden en dus de wakkertijd.

Leer alles over de 10 sprongetjes van jouw baby

Download nu

Leeftijd
Ook de leeftijd is een factor in de ideale bedtijd. Immers, hoe jonger jouw kind is, hoe meer slaapuren overdag hij/zij nodig heeft én hoe langer hij wakker kan zijn. Bij sommige baby’s gaat deze verschuiving van minder slaap overdag vanzelf, terwijl er bij andere baby’s meer sturing van de ouders nodig is. Veel jonge baby’s zijn snel moe en daarbij kan een vroege bedtijd, van een uur of 18:00, een ideaal moment zijn om de nacht in te gaan.

De eerste weken na de geboorte is de biologische klok van een baby nog niet ontwikkeld. In deze eerste weken is er dus geen ideale bedtijd omdat de biologische klok nog op gang moet komen. De bedtijd kan in deze leeftijd variëren van 18:00 tot 23:00.

Biologische klok
Zoals net beschreven wordt een baby niet geboren met een biologische klok. De biologische klok kan gezien worden als de interne klok van ons lichaam. De biologische klok geeft aan wanneer we willen slapen, wanneer we wakker worden en wanneer we willen eten. De natuurlijke hormonen melatonine, het hormoon dat slaperig maakt, en cortisol, het hormoon dat wakker houdt, vloeien gedurende 24uur door ons lichaam heen en hebben dus een invloed op de biologische klok.

Vanaf een week of 6-8 begint de biologische klok pas te ontwikkelen. Vanaf ongeveer 4 maanden is deze ontwikkeling op zijn einde en weten we dat de melatonine en cortisol op op bepaalde momenten hoog en op andere momenten laag, door het lichaam stromen. Dit zie je terug in onderstaande afbeelding.

Cortisol overheerst overdag en vanaf een uur of 18:00 begint de melatonine flink te stijgen. Hierdoor weten we dan een bedtijd tussen 18:00-19:00 vanaf de leeftijd van in ieder geval 4 maanden een ideale bedtijd kan zijn, mits de routine overdag past bij de leeftijd van jouw kind.

Bedtijd

Deel dit artikel