Zwanger in de zomer

Zwanger in de zomer

Zwanger zijn in de zomer is extra leuk. Je zwangere buik valt goed op in zwierige zomerjurkjes en je krijgt extra energie van de zon. En energie is iets wat je als zwangere best kunt gebruiken! Toch zitten er ook nadelen aan zwanger zijn in hartje zomer.

Door teveel zon kun je een zwangerschapsmasker krijgen en door het warme weer kunnen je voeten zo opzwellen dat je zelfs je slippers niet meer past. Met deze tips kom je zwoele zomerdagen fluitend door.

Zwangerschapsmasker

Tijdens je zwangerschap heb je meer pigment in je huid. Dit gebeurt onder invloed van hormonen. Hierdoor kleuren je tepels donkerder en verschijnt er bij sommige vrouwen een streep op hun buik (de zwangerschapsstreep of linea negra), die van het schaambeen tot aan de navel loopt. Door dat extra pigment kun je merken dat je eerder bruin wordt en sproeten krijgt van de zon. Sommige zwangeren krijgen pigmentvlekken op hun voorhoofd, bovenlip, kin of nek. Dit wordt ook wel een zwangerschapsmasker of melasma genoemd.

Na de bevalling verdwijnen de verkleuringen geleidelijk aan weer. Om een zwangerschapsmasker te voorkomen is het verstandig om direct zonlicht zo veel mogelijk te vermijden. Bescherm je goed tegen de zon. Ga niet liggen bakken, maar zoek liever de schaduw op. Draag een petje of zonnehoed en smeer je in met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.

Vocht vasthouden

Tijdens de zwangerschap houd je zo’n twee à drie liter extra vocht vast. Vooral als je veel op je voeten hebt gestaan of de hele dag op kantoor hebt gezeten, kunnen je voeten en enkels zo opzetten dat je schoenen knellen of dat je ze niet meer past als je ze uit hebt gedaan. Ook je handen en vingers kunnen opzwellen. Als het warm is, kun je extra last krijgen van opgezette voeten en enkels. Ga met je voeten omhoog zitten en neem een verkoelend voetbad (met eventueel een verkwikkend bruistabletje). Pas op met zout eten. Door zout houd je ook vocht vast.

Zwanger-zomer-tips

  • Neem op een warme zomerdag een verkoelende duik. Trek gelijk een paar baantjes, want zwemmen is goed voor je als je zwanger bent!
  • Drink voldoende.
  • Draag luchtige, niet knellende kleding.
  • Zoek de schaduw op en bescherm jezelf tegen de zon met zonnebrandcrème en een hoedje of petje.
  • Neem voldoende rust. De meeste mensen slapen slechter als het warm is. Als je zwanger bent, zit je dikke buik ’s nachts ook nog eens in de weg. Probeer of je overdag een dutje kunt doen.