Slaaptips voor jonge ouders

Slaaptips voor jonge ouders

Waarschijnlijk sliep je aan het eind van je zwangerschap al niet echt goed meer door je dikke buik en het bewegen van de baby: als de baby eenmaal geboren is, zul je in ieder geval weten wat slaapgebrek is… Hopelijk heb je wat aan deze slaaptips voor jonge ouders.

Als je eenmaal vader of moeder geworden bent, is je nachtrust niet meer zoals die geweest is.

Misschien behoor jij tot de gelukkige ouders van wie de baby na een aantal weken al doorslaapt. Maar ook al slaapt je baby snel door, dat geeft je geen garantie dat dat zo blijft. Als je baby ziek is, wordt hij waarschijnlijk ook ’s nachts wakker en peuters willen vaak uit bed zodra er licht door de gordijnen schijnt.

Met deze tips kom je hopelijk toch uitgerust voor de dag.

  • Pas op met cafeïne en alcohol

    Cafeïne en alcohol zorgen ervoor dat je moeilijker in slaap komt. Drink dus ’s avonds liever geen koffie of andere dranken waar cafeïne in zit, zoals cola en zwarte thee. Vaak val je na een paar glazen alcohol als een blok in slaap, maar je slaapt wel onrustiger.

  • Lekker temperatuurtje

    Zorg dat je slaapkamer een aangename temperatuur heeft. De meeste mensen slapen lekkerder in een koele slaapkamer. Laat de verwarming dus uit en zet een raam open voor frisse lucht.

  • Middagslaapje

    Doet je baby nog een dutje in de middag? Mooi! Dat geeft jou ook de kans om even te gaan liggen en een powernap te doen. Doe dit alleen als je er ’s avonds niet moeilijker door in slaap komt of slechter door slaapt.

  • Ontspan en relax

    Doe minimaal een uur voordat je gaat slapen geen inspannende dingen meer. Ben je nog wat aan het doen voor je werk? Stop hier dan mee, anders is de kans groter dat je moeilijk in slaap komt. Ontspan liever. Neem een bad met ontspannende lavendelolie, drink een kop kruidenthee of warme melk en lees een boek of tijdschrift.