Incontinentie na de zwangerschap en bevalling

Incontinentie is een veel voorkomend postpartum kwaaltje. Een groot aantal vrouwen heeft hier last van tijdens de zwangerschap en na bevalling. Incontinentie hoeft niet direct na de bevalling op te komen zetten, in sommige gevallen zul je dit pas jaren later merken. Er wordt gedacht dat 60-80 procent van de incontinentieklachten veroorzaakt worden door de zwangerschap en de bevalling.

Hoe ontstaat incontinentie?
Je bekkenbodemspieren en bindweefsel zijn door de zwangerschap een stuk zwakker geworden. Door het hormoon relaxine worden de spieren rondom je vagina een stuk slapper, dit zorgt er uiteindelijk voor dat een baby er gemakkelijker doorheen gaat tijdens de geboorte. Doordat de bekkenbodemspieren hierdoor minder ondersteuning bieden, kan het zijn dat je afsluitmechanisme van de plasbuis minder goed werkt. Zo sluit je blaas niet goed af en kun je urine verliezen.

Zo kunnen bewegingen als (trampoline) springen, rennen, niezen en lachen ineens heel vervelend worden, omdat je weet dat de kans bestaat dat je urine verliest. Voor sommige vrouwen is de incontinentie een beperking op hun sociale leven, zo kunnen zij zich ervoor schamen.

Laat je nooit wijsmaken dat incontinentie ‘erbij hoort’ en laat je (sociale) leven er niet door beïnvloeden. Incontinentie kan in alle maten namelijk verholpen door het trainen van je bekkenbodemspieren met de BTY kegeloefeningen [link]. Met deze oefeningen zorg je er weer voor dat je je bekkenbodemspieren leert aan- en ontspannen. Zo kunnen je spieren de ondersteuning bieden die je blaas nodig heeft en zal toekomstig urineverlies voorkomen worden.

Hét ultieme postpartum herstelprogramma

Download nu

(Komische) ervaringen met incontinentie:

“Ik was super gemotiveerd om weer te gaan sporten na mijn zwangerschap. Maar ik heb 12 weken gewacht. Mijn geweldige vroedvrouw en ik overlegde altijd met elkaar. In het begin deed ik eigenlijk alleen postnatale oefeningen die ze me van tevoren liet zien.

Dat hielp allemaal niet. Soms hoef ik niet eens te niezen en ik kan alweer een schone onderbroek aandoen. Niezen is zelfs een lopende grap geworden tussen mij en mijn partner – vooral in het openbaar. Het is een stuk beter geworden, maar ik kan het niet controleren. Lotta houdt er toch van om naar de wasmachine te kijken. Dus maak ik gelukkig het kind nog blij met een spinnende onderbroek.

Ik neem het met humor. Als dat de consequentie is voor mijn lieve baby… OK!”

@_maedchen_mama_

“De allereerste keer dat ik weer wat ging eten met een vriendin, dit vond ik overigens doodeng want voor het eerst liet ik mijn kleintje zonder mij, probeerde ik me zoveel mogelijk te ontspannen. Dit lukte aardig na een glas wijn, die er wel lekker in ging omdat ik zolang geen wijn had gedronken. Nadat ik lekker had gegeten raakte ik steeds ontspannender en heb ik ouderwets met mn vriendin kunnen lachen. Wat helaas eindigde in een hele natte broek tot aan mijn enkels, dit terwijl ik helemaal niet doorhad dat ik moest ‘plassen’. Gelukkig konden mijn vriendin en ik hier ook weer vreselijk om lachen en heeft ze me toen ook maar snel naar huis gebracht.”

Heb jij last van incontinentie na de zwangerschap en bevalling? Neem dan een kijkje in het Back To You boek of in de app. Hierin staan handige tips die jouw bekkenbodem helpen herstellen.

Heeft dit artikel je geholpen?

thumb_up_alt thumb_down_alt

Deel dit artikel