Stralen na de zwangerschap

Stralen na de zwangerschap

Natuurlijk wil je er, als je baby geboren is, weer stralend uitzien. Eet gezond, maar wacht nog wel even met het doen van buikspieroefeningen. Als je na je zwangerschap goed voor jezelf zorgt, straal je vanzelf!

Het duurt wel even voordat je na de bevalling je buikje en de overtollige kilo’s kwijt bent. Aan die slappe buik mag je overigens na een week of zes na de bevalling pas iets gaan doen: oefeningen om de spieren aan te sterken. Dat is iets anders dan lijnen. Zeker als je borstvoeding geeft, moet je daar nog even mee wachten. Na de bevalling duurt het een aantal weken voordat je lichaam weer is hersteld.

Om de bevalling goed te laten verlopen zijn je gewrichten onder invloed van hormonen tijdens de zwangerschap weker geworden. Die moeten nu weer aansterken, ook het bekkengewricht. Het is dus niet verstandig om nu al zware dingen te tillen. Je lichaam kan dat nog niet aan.

Zes weken wachten

Begin dus niet direct na de bevalling met buikspieroefeningen. Na een week of zes zijn de spieren en gewrichten wel weer sterk genoeg. Start heel rustig, forceer niets en doe alleen buikspieroefeningen als je er de puf voor hebt, dus niet aan het einde van een zware dag. Bovendien geldt: oefen liever vaker een paar minuten, dan één keer een half uur. Bouw langzaam op. Wees mild voor jezelf, stop als het ergens pijn doet. Het duurt echt een tijdje voordat je lichaam een zware inspanning weer goed aankan.

2 effectieve buikspieroefeningen

  1. Ga op je rug op de grond liggen, trek de knieën op en zet de voeten plat op de grond. Leg je handen onder je hoofd, de ellebogen zijwaarts. Kom langzaam met hoofd en schouders omhoog, houd even vast en leg het hoofd weer neer.
  2. Blijf liggen en trek de knieën omhoog, voeten van de grond. Fiets eerst met je linker- dan met je rechterbeen in de lucht. Doe dit de eerste keren hoog in de lucht, naarmate je de oefening vaker herhaalt zul je merken dat je buikspieren al sterker worden en de benen ook dichter bij de grond kunnen fietsen.Herhaal de oefeningen tien keer. Over een aantal weken kun je ze twee keer en later zelfs drie keer vaker doen.

Lijnen

De eerste maanden na de bevalling maak je je waarschijnlijk nog niet druk over het terugkrijgen van je oude figuur. Je lichaam moet eerst herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Als je je baby de fles geeft, is er niets op tegen om aan de lijn te gaan doen. Maar geef je borstvoeding, dan moet je het afvallen nog even uitstellen. Als je lijnt, komen er namelijk schadelijke stoffen vrij in je lichaam die via de moedermelk bij je baby kunnen komen. Niet doen dus! Overigens verbruik je als je zelf voedt extra veel energie. Vaak vliegen de kilo’s eraf. Zelf voeden is dus prima om weer op je oude gewicht te komen.

Gezond eten na de zwangerschap

Aan het einde van de zwangerschap had je waarschijnlijk niet zoveel trek meer: je dikke buik bood niet veel ruimte en misschien had je ook nog eens last van maagzuur. Na de bevalling vinden de meeste vrouwen eten weer lekker en als je borstvoeding geeft, heb je waarschijnlijk ook extra trek. Probeer zo snel mogelijk na de bevalling weer gezond en normaal te eten. Het eetschema voor vrouwen die niet zwanger zijn geeft precies aan hoeveel en wat je elke dag op je menu moet zetten.

Als je je kind zelf voedt, heb je aan drie maaltijden per dag waarschijnlijk net te weinig. Kies tussen de maaltijden door voor gezonde tussendoortjes en neem bij ontbijt en lunch een extra bruine boterham. Bij het warm eten kun je gerust extra groente nemen en een extra aardappel. Elke dag een extra glas melk zorgt ervoor dat je voldoende calcium binnenkrijgt.

Je bent niet alleen mama

Voor je relatie is het natuurlijk heel goed om ook dingen samen te blijven doen. Waarschijnlijk schiet dat er de eerste maanden bij in, maar na een tijdje is er vast wel eens een avondje te prikken en een oppas te regelen om even samen de deur uit te gaan: uit eten of naar de film. Als je goed voor je zelf zorgt, zal je na je zwangerschap snel weer stralen!